Friday, April 13, 2012

TAMBAH LAGI STOK IKAN KELISA

 Salam Kengkawan


Sebelum nie pada post lepas on oct 2011 aku hanya berani tuk melabur 20 anak ikan kelisa highback jer yang saiz antara 3-4 inci dengan harga RM 400 seekor..kemudian ada saving ckit dan untung pelaburan lain aku ambil risiko tuk beli plak ikan kelisa bluebase

pada 11/4/2012 aku dgn member aku David n Mr Poh ajak tgk ikan Grossback yang telah berusia hampir 3 tahun di Pantai Remis..sampai2 jer Rumah kedai aku di pelawa masuk tgk ikan oleh satu lelaki cina nama aku lupa..hahaha..yerlah aku panggil dia u jer time deal..

                                                            Tokey ikan
 
 bila aku masuk jer umah cina nie..peh!!! nie umah ker kedai aquarium..hahaha setiap sudut ada aquarium...klu ikutkan hati mmg aku nak amik semua ikan tokey nie..memang dari baka yang baik dan semua ciri-ciri idaman malaya ada pada ikan tu...hehe..klu aku sebut pasal 'chu'..mmg korang tak mahir..lain yang mmg berurusan dengan ikan nie mmg akan tau apa ciri2 yang perlu ada oleh pelabur

 





 so, aku yang kekurangan modal hanya amik 10 ekor sahaja dengan modal lebih 50k ++ ..hahaha dulu aku mmg rasa gila pelaburn nie...betul2 high risk tp sebelum aku beli aku bawak team pakar ikan nie yg betul2 teror dalam bab ikan nie....Mr Poh dan David yang dah lama join pelaburan nie...

pada 12/4/2012 aku sekali lagi pergi ke Rumah cina tu tuk packing dan bawa masuk ke kolam..peralatan seperti tong oksigen dan plastik aku bawak sekali untuk standby...

masa untuk packing



                                                    otai tgh pack n isi oksigen

saiz ikan yang aku beli nie l/kurang 18 inci panjang dia..harga seekor l/kurang 6k..market value antara 10k-15k per ekor..

masa tuk masuk kolam





lepas sampai ke kolam l/kurang jam 6 ptg..ikan di lepaskan sementara dengan plastik2 sekali...sebab apa? sebab nak bagi ikan bertenang dan ilangkan pening kepala dia..hahaha, lepas 30 minit barulah di buka plastik dan di campurkan ckit air kolam dan perlahan2 barulah di lepaskan ikan kelisa ke kolam....masa nielah bateri H/P aku weak dan tak boleh nak snap pic lagi...


klu rumah kita ada teknik flipping...klu ikan aku tak tau teknik apa..bahasa mudah..aku tunggu investor untuk beli..harga aku letak 9k paling bawah..heheh ok ker...

apa pun korang lain jerlah pic2 kat atas tu....