Thursday, April 19, 2012

KELAS TEKNIKAL EMAS DAN SILVER

Salam kengkawan

pada 15/4/2012 aku ada join satu bengkel kelas teknikal graf emas dan silver anjuran saudara Wafi yang di adakan di KL...lama sungguh aku merancang nak join kelas wafi nie...

sebelum nie aku perhatikan geng2 pakar graf akan cakap " tunggu dulu jgn beli..dia akan jatuh lagi" ..."beli sekarang, emas akan naik sekian harga"....kadang2 aku tanya mcm mana diorg nie leh tau harga emas/silver nie naik or jatuh...so aku tekadkan tuk ke kelas wafi...sebab selama nie aku beli emas time aku ada duit...mmg ramai yg kata mcm tu...tp aku nak lebih advance iaitu aku nak beli time yg betul tuk max kan keuntungan aku...

lagi 1, aku rasa tak sedap hati pasal Ar-Rahnu nie...klu kita kira l/kurang 1% interest setiap bulan...klu 11 bulan dah jadi 11%...aku rasa nie lebih tinggi dari Personal Loan (PL)..lagi2 ramai geng yg dah max 150k di Ar-Rahnu...

150k x 11% = RM 16,500

150k + 16,500 = RM 166,500

RM 16,500 ini adalah interest yg perlu di bayar oleh kita...klu emas naik mmg oklah boleh overlap..tp kena amik kira dia jatuh jugak....

berbalik ke dalam kelas teknikal graf emas dan silver..........



kelas dimulakan pada jam l/kurang 9.30 pagi dan habis l/kurang 5 ptg...mmg banyak perkongsian ilmu...kat kelas tu aku tahu banyak perkara pasal baca graf nie...

dapat download graf, tahu apa di maksudkan kaki panjang, kaki pendek....dan apa itu "FIBONACHI NUMBER" or nombor magic....

sedikit sebanyak barulah aku tahu nombor2 fibo nielah yang di gunakan oleh geng2 pakar tuk tentukan harga turun naik...dalam kelas mmg wafi suka dera oranglah ( tgk pic di bawah)....kena buat banyak latihan....kajian dari tahun 1996 hingga tahun 2012....dahsyat....tp Fibo number mmg HEBAT !!!...

apa nombor fibo tu..heheh, korang pegilah kelas wafi tu..klu aku highlight pun bukan korang faham pun nak guna camner... :)


dalam kelas nie jugak wafi telah ajar satu teknik gabungan SILVER dan EMAS, sebelum nie aku hanya tahu beli emas dan pajak jer...so kali nie mmg ini yang aku nantikan tuk max kan pelaburan emas dan silver aku....

dalam teknik nie wfi telah create satu Excell dimana kita boleh kira bila masa tuk kita beli emas kemudian pajak di Ar-Rahnu dan bila masa kita harus beli silver dan jual balik silver tuk beli emas plak.....ianya boleh bertahan selama 5 tahun tanpa membayar upah simpan...nak excell tu ngan aku mmg tak dapatlah...hanya wafi jer leh bagi..

   beli emas --> pajak emas --> beli silver --> jual silver --> tebus emas
urutan di atas nampak mudah..tp ianya perlu menggunakan excell mudah...siap ada baper gram kita harus beli silver lepas pajak emas di Ar-Rahnu...berapa pinjaman Ar-Rahnu yg perlu kita amik...

ok tip berguna tuk geng yg Tegar Ar-Rahnu nie, Jgn aplly 70% pinjaman, mmg akan dapat duit yg banyak tetapi klu nak overlap akan bermasalah jika emas turun...so di nasihatkan kurangkan kepada 40%-50% jer pinjaman...so bila nak overlap korang boleh 'up' kan ckit..so tak kan ada masalah emas ko dalam Ar-Rahnu tu...

post aku kali nie dah mcm promote plak kelas wafi nie....hahah tp mmg aku rekmen pada kengkawan tuk ke kelas wafi nie....dengan pengalaman Forex berbelas tahun mmg otai...

So,mesti korang akan tanya aku apa planing aku...so aku dalam perancangan menebus semula emas2 aku di Ar-Rahnu dan clearkan hutang2...pastu barulah aku buat skill yang di ajar......

so sesiapa yg rasa berminat nak gi tapi tak tau nak contack wafi nie leh PM ajer jer..aku rekmen....

sebelum ke kelas wafi sebenarnya pada 14/4/2012 ari sabtu aku ada TT ngan beberapa geng di Restoran Sekincan ikan bakar sri Gombak...ada 6 orang ke semuanya dan geng paling jauh adalah bro syed dari Qatar...ke dua jauh pulak...akulah dari Taiping...hehehe..mmg layan ikan bakar tu...pada brader mie TQ belanja aku makan aritu....