Thursday, May 17, 2012

APA YANG AKU TINGGALKAN....

Salam Kengkawan
Semalam pada jam 8.30 pg, masa aku kat opis ada announcement pasal kematian 1 anggota di balai aku...dimana pengumuman tu kata jenazah akan di di sembahyangkan di surau berek pada jam 9 pg dan akan di bawa ke kampungnya di kedah..jadi sebagai seorang muslim dan selaku pegawai aku pergi ziarah jenazah buat kali terakhir..

arwah memang seorang yang rajin kerja dan dari cerita yang aku dapat arwah baru jer habis kerja jam 7 petang tersebut dan pada jam 8 mlm dia kena serangan jantung dan di bawa ke hospital dn jam 10 mlm dia hembuskan nafas terakhirnya pada usia 50 tahun...

pada pagi tu jam 9 pagi masa aku ziarah, arwah telah di sempurnakan sembahyang dan tinggal tunggu van jenazah tuk di bawa balik ke kampong di kedah...memang ramai yang hadir di kalangan muslim dan bukan muslim bagi penghormatan terakhir buat arwah dalam ke adaan suasana hiba...
semasa van jenazah sampai dan jenazah di usung keluar daripada surau, aku rasa sungguh insaf, bila kita mati hanya kain kapan dan papan jer yang iringi kita nanti...

dan apabila di belakang arwah ada isteri dan 2 anaknya ikut serta dalam ke adaan menangis dan anak arwah masih kecil lagi...lantas aku teringat akan anak2 aku jugak....dalam kepala aku pada saat jenazah di usung keluar dari surau tu...

“”apa yang aku tinggalkan tuk anak2 dan isteri aku bila aku meninggal dalam keadaan mengejut mcm nie....””adakah simpanan/harta aku cukup tuk diorg.
arwah di masukan dalam van jenazah dan di bawa pergi...klu nak cerita pasal sedih keluarga arwah aku rasa korang pun boleh rasa sendiri..

kat cnie, moral of story post aku kali nie adalah bersedialah pikir masa anak2 kita jugak, jangan pikir diri kita sahaja...pada geng yang masih belum beli rumah tu, belilah rumah walaupun kecil..wang masih belum ada...silalah buat simpanan setiap bulan walaupun sedikit...