Tuesday, May 22, 2012

APA SUDAH JADI DENGAN AR-RAHNU AGRO....

Salam Kengkawan

sebelum nie ada geng kita Rosli Sulaiman Rbs bukak post di Team OD Fb pasal pinjaman Ar-Rahnu Agro dimana pinjaman hanya tinggal 40% jer dan ada geng jual emas yang ada besi di dalamnya...

cita pasal emas ada besi nie..aku pun nak share kejadian emas tipu nie...masa dulu aku pernah perasan ada sahabat nie bawak emas jenis bar panjang tp jenis panjang mcm pencil cuma di atas bar tu ada lubang tuk di buat loket..aku tgk dia bawak masuk dalam kuantiti yang banyak..riki punya riki sekali group nie bawak masuk sampai 100k nilainya dan dia akan buat max loan 150k seorang...

nak di jadikan cerita, barang nie ada terlelong di ipoh dan ada orang yang ambil (kedai emas) dan brader nie pun cairkan emas tu..bila di cairkan dapati ada besi dalam emas nie dan dia buat komplain kat ar-rahnu...dalam bermulalah episod audit masuk buat checking di seluruh ar-rahnu

dan lagi aku dgr pihak Ar-rahnu ketatkan syarat tuk pajak sekarang dan klu boleh bila dah habis pajakan 3 kali tu pihak bank akan mintak pemajak ambil balik barang di org, tujuan adalah tuk minimumkan nilai pajakan seseorang tu....

bro Tan Sri Debab bagi statment plak...dalam Team OD Fb

stament seperti di bawah:- 

Syarat-syarat Baru Gadaian Emas Ar Rahnu Agrobank Yg Membebankan:
1) Agro dh tak terima lagi overlapping. So, tebus dulu br overlap blk.
2) Agro hanya bayar :
2.1) 60% aje pinjaman...tu pun mesti ade resit beli emas..
2.2) 40% aje pinjaman bagi yg takde resit beli emas.
3)Org perseorangan hanya boleh pajak di satu cawgn shj. Lain cawngn takbleh....dn yg terdekat ngn umah...
4) Bagi yg dah bt gadaian sehingga 70% tu anda dikehendaki tambah 10% duit drpd nilai pinjaman kerana slpas ini kadar pinjaman stakat 60% shja.
5) Hanya boleh gadai rantai leher yg kurang drpd 35 gram & rantai tgn kurang drpd 25 gram.
6) Limit pinjaman pula: Umur bwh 21 thn leh pinjam RM10k shja. Umur 21-30 thn leh pinjam RM30K shj. Umur 30 ke atas leh pinjam RM50k shaja.

Cadangan: Sila bt gadaian di Bank Muamalat @ Bank Islam coz pinjaman sehingga 75%. Juga di bnk rkyt @ di ar rahnu yapeim.

""""copy paste from comment Tan sri Debab....""""""

So nak dijadikan cerita arini (22/5/2012) aku gi tebus emas aku kat Agro...pastu kat pintu masuk Agro dah siap2 tampal berjela pasal rule baru pajakan emas dan ajen di larang sama sekali...(lupa aku nak tangkap gambar)

aku pun panjat naik atas n jumpa pegawai Ar-Rahnu tu...sambil tu try korek rahsia baru nie...dari apa yang aku sembang kenyataan Tan sri Debab mmg betul...banyak syarat baru pihak Ar-Rahnu Agro sekarang....

korang rujuklah kat atas tu, cuma ada penambahan ckit kepada geng yang dah MAX PINJAMAN Ar-Rahnu tu sampai 150k...

mulai sekarang pihak Ar-rahnu tak akan sambung bagi overlap kepada geng yang lebih melebihi pinjaman 50k ...maksudnya pihak bank nak kurangkan pinjaman individu setakat 50k sahaja..sesiapa yang telah max 3x sambung pajak tu..dia kena amik terus emas tu...

so post nie aku rasa penting untuk kita restructure balik masing2 punya planing.....

1) Adakah kita perlu tebus dari Ar-RahnuAgro dan pegi ke Ar-Rahnu lain
2) Adakah sesuai untuk kita jual kepada kawan2 kita
3) Adakah perlu kita keluarkan duit Saving dan tebus balik emas kita
4) Adakah kita hanya perlu cakap "sila lelong emas saya tu"
5) Cari penjual dulu dan suruh beli balik (yg pakai teknik 70:30)
6) Buat Surat baru.....