Wednesday, April 25, 2012

SENYUM LEBAR....

Salam kengkawan
 

Hari esok(25/4/12) adalah hari yang di tunggu2 oleh aku dan kengkawan lain...yerlah esok leh cucuk gaji..hehehe, esok jugaklah geng2 gomen akan merasa kenaikan 13%  gaji diorg..kat opis aku org sibuk cek dalam sistem baper gaji diorg..aku plak tak boleh nak cek dah 2 hari aku try masuk sistem gaji aku nie..hehehe...


lagi senyum bila ada tunggakan gaji dari januari hingga april nie, lagi 1 tu hanya pelarasan kenaikan 13%..belum lagi di buat pelarasan kenaikan tahunan..dahsyat org gomen nie "sembang"...tak kurang jugak geng swasta..kerajaan dah bagi pelarasan gaji minimum jugak...

esok jugak leh tgk geng2 gomen buat "shoping window" kat bank n amik pemplet kat bank tuk try buat PL...heheh, kutuk org sedap, aku pun PL berlambak....

pada aku kenaikan gaji nie di kira bonus tahun 2012 lah..nak tunggu harga emas naik mmg susah ckit tahun nie sebab klu di lihat pada history lepas tahun 1996,2000,2004 dan 2008.....bila time pilihanraya US harga emas akan menjunam/jatuh...sekarang pun kita dah rasa graf menurun..klu ikut graf pun emas dah jatuh pada tahap pertama dan menghampiri tahap ke dua...mybe akan sampai tahap ke 3 plak...tapi semua benda leh jadi..tup...tup harga emas naik pulak....saper tahu

bulan lepas aku sempat let go l/kurang 200g kat PG dan beberapa emas perhiasan...adalah untung dalam 25% jer.....tp klu aku jual pada November 2011 aku boleh untung melebihi 40%...heheh mmg aku lambat gi kelas wafi aritu...tp tak per pengalaman mengajar banyak benda tuk masa depan...cewahh!!!!

pada sahabat yang banyak emas kat Ar-Rahnu dan pajak time bulan 11/12 mmg akan termenung sebab dah 5 bulan harga tak naik2 lagi..nak overlap camner....ingat geng standby duit bayar upah....

sekali lagi aku ingatkan kengkawan dan aku sendiri..klu nak buat Ar-Rahnu tu..kita pinjam 40% atau 50% jer...klu nak overlap mmg tak ada masalah....

sejak 2 menjak nie aku jadi mcm anti Ar-Rahnu plak..bukan bro!!!! jgn salah sangka...aku nak ingatkan jer...ramai dah yang tergadai dah sebab Ar-Rahnu nie...mmg ramai aku lihat sedar pasal emas nie...tp ilmu terlalu cetek...ikut orang jer..orang cakap pajak emas kemudian beli lagi..ramai yang ikut...sudahnya nak bayar upah pun penat....tp tak kurang yang bijak...

emm oklah...leh tidur senyum geng gomen malam nie.... :)