Saturday, November 26, 2011

ADAKAH KAD KREDIT MENYEBABKAN KITA BANKRUP

Salam kengakawan
Bankrap atau muflis ini perlu kita jauhi lagi2 ramai geng kita di sini dari golongan muda...kesan jika kita di istihar muflis dan di pantau di bawah jabatan Insolvensi, segala wang, hartanah kita akan di kawal untuk membayar hutang.
ramai jugalah yang kata penyebab utama ramai orang bankrap adalah KAD KREDIT...adakah itu benar?
aku sebagai penggunan/penulis Ebook TEKNIK OD+ASB+CC nak jelaskan kad kredit bukanlah penyebab utama..mengikut statistik tahun 2010, penyebab ramai rakyat malaysia bankrap adalah:-
  1. Hutang kenderaan         24.12% 
  2. Pinjaman Perumahan     11.78%
  3. Pinjaman Perniagaan      10.93%
  4. Kad kredit                     5.53%

peratusan paling tinggi penyebab ramai orang bankrap adalah pinjaman kenderaan bukan Kad kredit, kerana apa ramai oleh bangkrap dengan pinjaman kereta? ini di sebabkan nilai/value kereta cepat jatuh.dan tempoh pinjaman yang panjang apabila pemilik kenderaan nak jual semula nilai pinjaman masih tidak boleh cover harga semasa kereta tersebut.

begitu banyak artikel memperbesarkan bahaya penggunaan kad kredit tanpa mengajar kelebihan penggunan kad kredit dan rata2 newbie jumpa dengan aku untuk belajar teknik OD+ASB+CC ini begitu takut dengar perkataan kad kredit ini...ramai akan tanya "ada tak cara lain selain guna kad kredit". dan aku akan tanya jugaklah "kenapa"..jawapannya takut bangkrap klu tak bayar...interest tinggi..

sebenarnya dalam penggunana teknik OD+ASB+CC ini penggunaan CC adalah penting kerana aku nak ajar bagaimana kita nak max penggunanan teknik OPM tersebut. dalam teknik OD+ASB+CC penggunaan CC di KHAS kan untuk teknik ini sahaja bukan untuk tujuan lain2..

sekarang pihak bank pun telah bijak tidak benarkan pengguna kad kredit menggunakan pada kadar melampau dan ada sekatan dan sering kali di hantar peringatan melalui SmS dan juga panggilan telefon suruh kita bayar..

ada ura2 pihak BNM akan sekat penggunaan CC kepada 2 kad sahaja setiap individu dan sehingga sekarang masih belum ada black n white pasal perkara tersebut dan jika aku yang ada 4 CC bank mana akan call aku mintak batalkan kad kredit diorang...adakah pihak bank akan buat mcm tu?????

klu ianya berlaku jugak dimana hanya 2 CC di benarkan, kita boleh aplly untuk 'up' kan limit penggunan CC tersebut...

kepada yang masih berminat dapatkan Ebook aku sila klik