Sunday, June 26, 2011

COMPOUNDING INTEREST PART 3

Salam kengkawan

kenapa aku asik bukak post pasal Compounding interest (CI) nie jer...sebab aku nak korang bukak ckit minda korang pasal perkara nie...otak kena kasi kerja ckit..tangan kasi ligat tulis jugak..
jgn harap otak kita 100%..otak klu panas sgt asyik pikir benda yg ko asyik lupa jer....boleh naik uban rambut ko tu..hehehe

lagi aku nak cakap apa itu CI..........


emmm malaslah plak nak tulis...aku kasi korang graf jer lah..biar otak korang pikir ckit n tekan calculator HP ko tu...

                                               (klik untuk besarkan)

camner??? korang tgk jer ker atau kira sekali...

untuk makluman kengkawan ini adalah contoh ASB dimana
  • modal 15k
  • dividen tahunan 7% setahun
  • kiraan untuk 15 tahun
lagi 1 contoh kat atas tu adalah contoh yang mana ko tak masukan langsung wang dalam ASB..hanya kiraan CI tuk 15 tahun sahaja...bayangkan klu ko 'up' ckit simpanan setiap tahun lagi 1 k sahaja....

emm dah faham dah!!! meh aku tlg buat excel....

                                                (klik untuk besarkan)

so, mybe ko leh bezakan kelebihannya..takkan ko tak menyimpan langsung dalam setahun..kat atas tu aku bagi contoh 1 tahun simpanan ko hanya 1k sahaja...emm klu saper pakai teknik OD+ASB+CC hanya leh simpan 1k setahun..mmg dia salah ikut ajaran..hehehe

apa pun tujuan aku adalah untuk beri kesedaran pasal kepentingan CI nie...maksud aku apa pun yang ko buat, ko kena setkan dalam kepala korang yang setiap kali nak simpan WANG carilah bank/pelaburan yang boleh beri ko keuntungan "goyang kaki" tu....iaitu yang boleh beri keuntungan Compounding Interest (CI)...

GUD LUCK MY FRZZ
TAMAT.