Tuesday, May 17, 2011

TAK PAYAH KECOH2 PASAL KENAIKAN GULA

Salam kengkawan

ramai aku tgk yang marah dan ramai jugak tak puas hati coz harga Teh Tarik kedai mamak naik RM 0.20 segelas.mmg sekarang peniaga cari alasan nak naikan harga kuih dan air..padahal klu ikut logik kenaikan melibatkan kenaikan RM 0.20 jer tuk 1 kg gula..yang air teh tarik naik sampai RM 0.20 jugak apahal....1 kg gula tu aku ingat leh buat 1 kolah air Teh tarik nie..heheheh

lagi 1, kita renungkanlah dan redakan kemarahan korang pasal kenaikan harga gula nie..cuba pikir dengan tenang....jom kita tanya org umah kita...

suami: "yangg..sebulan kita guna gula baper kg?"
isteri: " adalah dalam 3 kilo"
suami: "wah!!! lepas nie kita kena kurangkan 2 kilo jer nie"
isteri : "emm" naik RM 0.20 jer..bukannya RM 20 sekilo....

see..sebelum nie ko hanya pakai 3 kilo gula jer sebulan, bukan 30 kilo...jom kita kira kenaikan..

3 kilo x RM 0.20 = RM 0.60

RM 0.60 jer..apalah yang korang kecoh2 sgt..aku baca dalam forum dan blog sibuk geng suruh seting balik financial lah...kena kurangkan belanjalah...aku rasa tak payahlah 'terkejut' sgt pasal kenaikan nie..relax jer..lah

kesannya pada aku tak rasa sgt klu harga gula nie naik, coz kenaikan yg bakal terjadi hanya melibatkan makanan sahaja..seperti harga kuih-muih yang akan naik sama dan harga minuman..
tetapi klu harga minyak naik..lagi haru biru pada aku..sebab..semua barang naik..tak kira makanan hinggalah ke barang2 lain..alasan kos bahan bakar (minyak) mahal. barang dihantar menggunkan kenderaan dan lokasi barang dibekalkan jauh....

aku jangka dalam masa 2@3 bulan akan datang akan ada lagi kenaikan harga xspecialy minyak RON 95.