Wednesday, May 11, 2011

NAK MAKAN GULA LAGI TAK????

Salam kengkawan


baru jer aku cita pasal kenaikan harga minyak RON 97 dan BLR..arinie ada lagi berita gembira buat pesakit kecing manis coz kerajaan naikan lagi harga gula dari RM 2.10 kepada RM 2.30 sekilogram..

pelbagai alasan yang diberikan.. dan nak sedapkan hati kita adalah kerajaan kata still bagi subsidi l/kurang RM 283.4 juta katanya lalui harian metro yg aku baca arinie....
klulah tak ada subsidi nie kita nak minum pakai manisan apa? minum air kosong jer kot..emmm camner aku nak minum Teh Tarik lagi klu camnie...lagi 1 ayat 'power' nak sedapkan ati aku nie adalah 'mereka2' tu nak kurangkan pengambilan gula kerana ramai orang kecing manis...

aku mmg setuju jugaklah pasal nak kurangkan pengambilan gula tu..jaga kesihatan tp masalahnya kebanyakan makanan kita nie xpecialy kuih2 kita...semuanya pakai gula beb.klu pakai tepung jer aku rasa anak aku pun tak nak makan...

so kat cnie aku nak sembang pasal kesan kenaikan harga bukan sahaja harga gula tp harga minyak jugak...adakah harga kuih(contoh mudah) akan kekal?? confirm ko ngan aku akan kata mustahil betul tak? para pembekal dan pemborong akan cuba naikan harga kerana kos penghantaran pakai minyak...walaupun diorg pakai minyak disel...alah mcm teksilah...sibuk kata tak boleh kekalkan harga tambang coz harga minyak naik..padahal diorg nie bersusun pakai NGV mcm aku...yg pakai minyak nie teksi2 luar bandar jer....
minuman plak confirm pakai gula..bila guna naik nie aku rasa akan berlaku kenaikan harga jugak..paling kecik pun aku rasa RM 0.10..klu mamak pulak aku rasa mau RM 0.20..entahlah kita tunggu dan lihat jer....

pada aku jugaklah harga tepung pun akan naik tak lama lagi..dulu dari RM 1 dapat 3 ketul kuih lepas nie aku ingat dapat 2 ketul jer...tak pun 1 ketul RM1 dan kuih dia buat besar ckit...

entahlah....nasi lemak punya setahu aku sambal dia pun pakai gula bro..klu tak pedas tak ingat..heheh betul ker....hahahaha





oklah kita layan pic2 pasal kuih nie...lepas nie mmg kena pikir 2@3 kali nak beli kuih..... 

history ckit pasal harga2 gula
1 Jan 2010 - rm1.65
16 julai 2010 - rm1.90
4 dec 2010 - rm2.10
10 may 2011 - rm2.30