Sunday, May 8, 2011

KENAIKAN HARGA RON 97 DAN BLR

Salam kengkawan

Woww!! apa nak jadi nie...baru2 ada berita kurang enak untuk dicerita iaitu berlaku kenaikan 2 benda nie iaitu minyak RON 97 naik RM 0.20 dan OPR pun BNM dah umum kenaikan sebanyak 25 mata menjadikan BLR terkini adalah 6.55%.
so apa tindakan korang nak menjaga kewangan masing2..

bro jgn tunggu lagi..kena amik tindakan cepat, pada yg pandai dan tahu ilmu kewangan didada mmg tak panik coz dah ada langkah atau plan B..

pada yang pakai keta mewah yang pakai RON 97 mmg takkan tukar minyak RON 95 tu diorang kata minyak tu tak elok..enjin boleh rosak..tahlah aku pun tak pasti..tapi akhir2 nie mmg keta asik meletop jer bila berlaku xcident..tp tu tak bermakna minyak tu penyebab utama...mybe ada leaking pada enjin dia..minyak mmg sifatnya terbakar...

aku pulak cari penyakit baru tahun nie.. telah 'angkat' keta second hand dan hari aku angkat keta tu dari usecar aku terus bawak keta tu dari KL ke JB tuk buat pemasangan NGV ke atas keta tu, kos pemasangan mmg mahal ckit l/kurang 5k..pemasangan makan masa 3 hari jer coz aku order yang tong besar 95 liter yang boleh muatkan gas NGV sampai RM 15 tuk perjalanan 200 KM..klu aku pakai minyak RON 95 jer.. tuk perjalanan 200 KM nie mau bangsat2 pun RM 100 dia sebat.
aku dah pakai NGV nie l/kurang 1 tahun tuk keta pertama aku tu..mmg balik modal bila guna NGV nie walaupun aku kuarkan modal 3k masa tu..pemasangan NGV nie pun aku tgk dah mcm emas, coz aku tgk dari bulan ke bulan harga pemasangan dan harga barang dia makin mahal.. tu yg org tak sanggup nak pasang bukan masalah takut tong meletop..sekarang pun aku tgk banyak bas express kositium dan bas ting..ting dah pakai NGV jugak..tulah bukti yg menunjukkan penggunaan NGV terbukti murah dan tidak bahaya...
(nantilah aku update gambar NGV kat keta aku tu)

pasal BLR pula, kita terima jerlah..BNM kata ekonomi makin pulih dan mybe lepas nie peningkatan inflasi pun akan naik jugak...

update: 14/5/2011

apa pun kengkawan aku nak ingatkan...korang kena seting semua loan korang balik ngan bank..tanya balik baper hutang bulanan yg baru bagi:--
  1. ansuran bulanan loan ASB
  2. ansuran bulanan kereta
  3. ansuran bulanan bagi pinjaman rumah
  4. ansuran bulanan bagi personal loan (PL)
  5. interest2 melibatkan bank..OD,FD dan mcm2 pasal bank nie
  6. etc yang berkaitan pasal BLR

tp pihak bank lum maklumkan lagi pasal kenaikan nie..kita tunggu jerlah...

update: 9/5/2011