Monday, April 18, 2011

ADAKAH BETUL KWSP BUKAN UNTUK ORANG KERJA KERAJAAN STATUS PENCEN?

Salam kengkawan

"Saper kerja kerajaan sekarang memang untunglah"
stement dari geng yang bukan kerja gomen yerlah setiap tahun CUEPACS akan minta mcm2 dengan pihak kerajaan..mintak gaji minimumlah..mintak gaji naiklah..mintak elaun dinaikanlahh, perjuangkan COLA dan mcm2 lagi..sampai org bukan kerja kerajaan pun marah...disebabkan gaji org2 gomen nie naiklah.. harga2 barang pun naik..heheh betul ker stament disebabkan gaji gomen naik harga barang pun naik..hehehe, pada aku mybe secara kebetulan jer, mmg harga barang nak naik nak buat camner...aku yang kerja Gomen pun rasa seronok sebenarnya sejak 2 menjak nie cuepacs mmg buat kerja diorg dengan cukup bagus xpecialy Datuk Omar Osman...kasi panas!!!!

pada yang kerja swasta pun ada kelebihan dia jugak..org gomen skrg dah tak boleh nak aplly lagi buat OD coz syarat baru yang dikenakan. syarat baru itu adalah kena ada perniagaan/SSM dan juga lesen PBT. kita org gomen nie tak boleh terlibat secara langsung atau tidak dalam perniagaan selagi tidak dapat kebenaran bertulis..yang main belakang tu biasalah...cari site income kata dia.aku pun tak boleh dah nak mohon OD kerana masalah nie..
orang kerja swasta plak yang ada KWSP pun ada kelebihan lain dimana
  • nak beli rumah boleh keluarkan duit dari KWSP....
  • nak beli laptop juga pihak KWSP benarkan pakai duit KWSP..
  • orang swasta nie boleh bayar ansuran rumah pakai duit KWSP boleh sampai 1 tahun...menarik bukan
wahh!!!! hebatnya penangan KWSP nie...rugi orang kerja gomen tak boleh guna KWSP lagi coz masing2 join skim pencen termasuk aku....hahaha padan muka aku. tp pada geng2 kerja Gomen jgn risau coz kita pun boleh dapat kelebihan mcm diorg nie.....aikk camner plak.. hahaha..nantikan di post aku yang akan datang....


hahah menyirap jer geng2 baca ayat last kat atas tu...ok kengkawan  yang kerja Gomen aku nak cita ckit iaitu apa yg aku cakap kat atas tu mmg kita boleh buat..syaratnya korang masih ada lagi akaun KWSP...
pada geng yang dah keluarkan semua tu mmg tak boleh praktikkan..nie aku nak nasihatkan pada yang masih dalam pantang dan tunggu nak confirm pengesahan jawatan..rata2 geng gomen mmg tunggu saat pengesahan jawatan coz boleh keluarkan wang selepuk..boleh kawin, boleh beli kereta baru, boleh buat deposit beli rumah(yg nie aku galakkan) dan mcm2 hal...nak bercuti pun tunggu duit KWSP....

ok camnie storynya(kisah lama)..aku ada pergilah kat KWSP dan sememangnya aku yg kerja gomen nie ada bertanyalah...camner nak keluarkan wang aku dalam KWSP nie...tp bila aku tgk dividen dia l/kurang 4%-5% setahun aku terpikir cara lain plak..aku tanya kak tu..." klu sy nie yg kerja Gomen dan tak nak keluarkan KWSP saya boleh ker?" jawapannya: "Boleh dik"..wah sudah baik nie...setiap tahun aku akan dapat 4%-5% dividen dia..aku tanya lagi..
"kak, saya nie kerja gomen..so lepas nie mmg dah tak ada caruman lagi..ada cara lain tak yg membolehkan saya buat caruman sendiri" jawapan: "apa plak tak boleh" " nah ambil borang nie, fotostat banyak2 dan isi bila nak buat caruman, minimum caruman adalah RM 50 dan lepas tu gi Maybank dan Bank( aku lupa lagi 1 bank) korang cek balik dan bank-in wang tu dalam akaun KWSP "...

see...daripada korang "matikan" caruman KWSP hanya untuk sedikit kemewahan sementara baik korang melabur lagi dengan dividen yang aku boleh cakap berbaloi..dan kemudahan seperti belian rumah mcm geng kerja swasta mybe korang boleh gunakan...

kepada geng gomen yg berminat untuk mencarum KWSP silalah ke KWSP terdekat....

sila lihat borang KWSP 6A 1
atau boleh rujuk website KWSP