Thursday, March 10, 2011

TESTIMONI PERMOHONAN ODASB+SYARIKAT

Salam kengkawan

ramai mengeluh dengan situasi sekarang yang sukar untuk aply OD secara individu dan pada aku kita sepatutnya jgn terus mengeluh dengan situasi tersebut...dan jgn tunggu lagi mcm pepatah kata "tunggu sampai kucing bertanduk"
apa yang patut kita buat adalah berubah dan teruskan langkah kehadapan..
disini aku mahu selitkan rakan kita yang telah berjaya mendapatkan OD iaitu saudara
Ismazuan Ismail..mari kita ikuti retetan kisahnya mendapatkan OD..

inilah kisah Ismazuan Ismail dan ayat ini di copy dari beliau... 

"Bagi rakan-rakan yang berminat dengan ODASB+Syarikat ingin saya kongsi sedikit pengalaman saya apply OD ni.
Sebenarnya OD ni atas nama wife saya. SSM & Lesen PBT kami apply bulan February 2011.SSM tiada masalah senang apply sekejap je siap tapi mesti milikan tunggal. Cuma bab lesen PBT susah sikit kalau tak faham apa yang pihak PBT nak. Jadi utk rakan-rakan
yang lain masa pegi ambil borang tu tanya pada pegawai tersebut dengan detail apa yang diaorg nak untuk kita sediakan supaya memudahkan kita & tak perlu pergi banyak kali.

Permohonan Lesen PBT

Dapatkan borang & tanya pegawai yang bekenaan tentang jenis-jenis lesen & apa lesen yang mudah untuk dipohon bersesuaian dgn produk yang hendak dijual. Sebaik2nya cari kaunter khidmat nasihat @ kaunter pertanyaan. Dalam kes saya, saya apply lesen penjaja sahaja kerana syaratnya mudah. Perniagaan kami ialah menjual santan segar & alat2 permainan kanak2 lokasi penjualan dari taman ke taman perumahan.
Kemudian syarat untuk lesen penjaja mestilah ada kenderaan samaada motor, van @ lori. Kereta persendirian tidak dibenarkan, kalau kete jenis wagon mungkin boleh. Jika tiada, sewa @ pinjam motor, van @ lori kawan @ saudara mara dengan syarat kemukakan surat sewaan atau surat kebenaran menggunakan kenderaan tersebut utk tujuan perniagaan. Ambil gambar kenderaan tersebut depan, blakng, kiri & kanan & submit bersama geran kenderaan berkenaan.

Jadi untuk apply lesen PBT (bagi penjaja bergerak) perlu ada:
1 - Sijil SSM
2 - Kenderaan (gambar & geran)
3 - Surat kebenaran menggunakan kenderaan
3 - Lesen Memandu
4 - Ic
5 - Borang permohonan lesen

* Permohonan mengambil masa +- sebulan untuk kelulusan. Anda akan dihubungi oleh pihak PBT.
* Untuk yang ingin berniaga pasar malam sila kenal pasti pihak penganjur pasar malam bagi tempat tersebut kerana pihak PBT perlukan pengesahan dari phak penganjur.


Permohonan OD

Apabila lesen PBT dah lulus bolehlah pergi PNB/ASNB tukarkan RM dalam buku kepada bentuk sijil. Sebenarnya masa saya pegi bank tu officer tu kata tak perlu sijil tu masa permohonan bila dh approved barulah tukar duit tu kepada sijil.
Untuk mohon OD mestilah ada:

1 - Sijil SSM
2 - Sijil ASB / Buku ASB (mungkin perlu bagi mereka yang belum sempat tukarkan duit kepada sijil)
3 - Lesen PBT (perniagaan)
4 - Slip gaji (untuk sokongan)
5 - IC
6 - Akaun syarikat (kalau xde xpe sbb bank akan tanya tapi saya mmg xde sb baru lagi)

Sebaik-baiknya photostat semua yang diatas supaya memudahkan kerja officer bila semua dah tersedia officer tu nak tolong kita pun senang hati & cuba beramah mesra dgn officer tersebut buat macam kawan barulah dia nak tolong kita buatkan OD tu
cepat. Proses kelulusan +- 1 minggu ke 2 minggu.

Di harap info yang saya berikan dapat membantu rakan-rakan yang lain. Terima kasih.

itulah kisah dari Bro Ismazuan yang telah berjaya mendapatkan OD..diharap kisahnya dapat menaikan semangat kengkawan semula dalam merancang kewangan anda...