Tuesday, March 22, 2011

SAVING, HARTANAH, EMAS, BIZ dan SAHAM...mana lagi BAGUS ????

Salam kengkawan

lama sungguh aku tak post apa2 dalam nie..klu tgk tajuk kat atas tu mmg semuanya bagus dan kita semua termasuk aku terkejar2 mencari peluang nak berjaya dan miliki semua kata atas tu....

tetapi
manakah yang TERBAGUS antara yang bagus kat atas...syok klu kita bincangkan nie

aku kadang2 selalu terima sms,email dan juga msg kat FB bertanyakan soalan di atas tu...
daripada apa yang aku belajar dulu...dulu...aku di arahkan oleh CFP aku untuk kumpul SAVING dulu..bukan terus melompat kepada hartanah,emas dan juga bukak biz atau main saham...

so..aku terpikir ianya memang benar juga..klu aku mmg dari kalangan orang kaya mmg aku tak akan gunakan cara SAVING nie...aku terus langkah kepada melabur dalam hartanah...EMAS, BIZ atau SAHAM..


tp aku nie dari kalangan orang sederhana dan kerja gomen....so aku mmg hendak miliki RUMAH,TANAH,EMAS dan jika nak pencen aku nak bukak BIZ sendiri....dengan cara apa aku hendak miliki semua tu...aku perlu SAVING dahulu..

so..kesimpulan yang AKU sendiri pikir adalah cara saving adalah cara UTAMA yang perlu aku buat dulu sebelum melangkah ke pelaburan2 lain..

berapa perlu ada wang saving baru melabur dalam HARTANAH,EMAS dan lain2 ???
haha...agak2 klu kita nak saving daripada gaji kita berapakah yang mampu kita buat dalam masa 3 tahun...berapa kita leh saving?
klu gunakan teknik OD+ASB+CC mmg aku leh cakap aku leh dapatkan 50k cash lah..hahah promote ebook...
tp klu tak ada teknik OD+ASB+CC agak2 berapa kita leh saving????

rata2 ramai orang akan mulakan sesuatu pelaburan dengan meminjam (PL) dan meminjam lagi...sebab mereka hendak mula beli EMAS, RUMAH dan buat BIZ....

sedangkan cara paling berkesan dalam merancangan kewangan adalah SAVING..
kenapa kita perlu sampai pinjam bank untuk buat melabur???adakah pelaburan yang kita buat itu betul memberi pulangan yang banyak....

jika saving dah banyak mudahlah kita untuk membuat perancangan seterusnya seperti beli rumah...emas dan sebagainya....Jgn beli sesuatu dengan wang pinjaman..lagi 'cun; kita gunakan duit saving sahaja atau beli cash...

oklah rasanya banyak nak tulis..tp klu panjang sgt nanti ko malas plak nak baca...
so perkara UTAMA yang akan nak sampaikan adalah...
biarlah SAVING menjadi perkara utama dalam cara merancangan kewangan korang..barulah pergi ke next step....