Wednesday, December 1, 2010

1.Ubah Gaya Hidup



salam kengkawan


Tahun 2010 akan berlalu tak lama lagi..aku tgk pada tahun 2010 nielah tahun yang mencabar
dari segi kerja dan juga perancangan kewangan aku sendiri..


paling aku rasa adalah kenaikan harga2 barang..aku tgk harga barang memang naik dan dalam paper buat senyap jer klu ada pun tajuk yang kecik2 jer berbanding dalam internet yang membincangkan kenaikan harga barang, yang celik IT memang tahu hal2 kenaikan harga nie sebab senang nak acces maklumat, tp yang duk kat kampung2 tu yang bergantung sepenuhnya pada paper mmg tak perasan kenaikan harga..
pada aku pulak, aku bersyukur coz aku dapat lonjakan kenaikan gaji yang cukup tinggi, pada tahun 2010 aku dapat kenaikan gaji l/kurang RM 600 bersama tunggakan gaji RM 11k..rezeki anak2...


Kita semua tahu pada tahun 2010 banyak berlaku kenaikan harga barangan. ini berlaku kerana harga minyak yang naik dan kerajaan dah tak nak tanggung subsidi..pada tahun 2010 nielah berlaku beberapa kali kenaikan harga minyak..lagi2 pada minyak jenis RON 97 yang sekarang ianya mengikut harga pasaran..bukan lagi di beri subsidi..


so,langkah untuk mengubah gaya hidup aku adalah....
langkah pertama adalah aku ubah kereta aku kepada NGV system dan kos pemasangan NGV dalam RM 3k sahaja.


klu korang tgk pic kat atas nie mmg 3k tu mahal coz barang NGV nie ckit jar..pomen aku kata benda nie mmg tak mahal tapi yang buat pemasangan NGV nie mahal adalah tong dia..haaa mana tong dia..
jap aku upload......

bersepah keta aku nie hahaha...yerlah pic aku amik lepas pomen pasang tong NGV nie. tong nie berat..nak angkat pun mau 4 orang..dulu tong 100% buatan dari besi tetapi skrg ianya campur dgn fiber..

lepas aku gunakan NGV nie l/kurang 4 bulan apa yang boleh aku katakan aku boleh safe minyak hampir 80%..
pehh!!!!! mmg jimat pada aku yang selalu travel dari perak ke johor, kalau ko nak tahu kos minyak aku dulu sehala dari perak ke johor adalah RM 120-140 dan setelah aku gunakan NGV nie aku hanya perlukan RM 30-RM 40 jer untuk arah yang sama...

pada aku aku dah banyak save kat ctu...
apa pun korang kena ubah gaya hidup.. mcm video kat atas tu..amik iktibar bukan ikut camtu..heheh

open 2 komen