Monday, May 31, 2010

23.MANA SATU RANCANGAN KEWANGAN ANDA?

Salam kengkawan

Aku terpikir pasal tajuk nie..mybe ada yang perlu dibincangkan oleh kita bersama supaya kita betul2 faham teknik kewangan yg sebenar....

Dulu aku main redah jer bila ada duit...kadang2 ujung2 bulan aku jadi sesak..

Sekarang barulah aku paham ckit tuk rancang kewangan aku..’key word’ adalah ‘SAVING’.

Kita lihat 2 plan rancangan kewangan 'BULANAN'.

KES 1

Dapat duit gaji +bonus+site income

1) Agihkan duit belanja bulanan
2) Bayar duit kereta, rumah
3) Bayar utiliti (air,api,astro,telefon,etc)
4) Bayar pinjaman bank (PL)
5) Bagi ibu bapa
6) Hiburan dan joli
7) Barulah simpan duit

KES 2

Dapat duit gaji+bonus+site income

1) Simpan duit dulu
2) Agihkan duit belanja bulanan
3) Bayar duit kereta,rumah
4) Bayar utiliti(air,api,astro,telefon,etc)
5) Bayar pinjaman (PL)
6) Bagi ibubapa
7) Hiburan dan joli

Kat atas ada 2 kes dimana cara ko agihkan duit bila ko dapat gaji..

Jom kita lihat ko pilih yang mana? adakah pada kes 1 atau kes 2..
Klu ada sebab sila tinggalkan sebab anda...

JOM PILIH 1 @ 2


Link Team OD