Saturday, May 22, 2010

16.TEKNIK ASB-OD-PERSONAL LOAN PART 1 (PENGENALAN)

Salam kengkawan

Post dari officer (Emas) Team OD Mohamad Firdaus

meh sini aku nk share.. salah satu unsur yg dipraktikkan dalam teknik ASB-OD-PersonalLoan..

macamana nak wat pinjaman ASB RM73,000 dengan ansuran RM480 selama 15 tahun?

korang kene faham dulu beza antara pinjaman ASB ngan pinjaman peribadi...

Pinjaman ASB -> kita pinjam tp bank pegang dulu duit kita.
pinjaman peribadi -> kita pinjam dan dapat pegang duit yg kita pegang.

kalau org tanya, knape aku x wat loan ASB? lebih murah n rendah interest dia berbanding personal loan. aku akan jawab camnie, kalau wat pinjaman ASB, kita xleh wat OD. macamana nk wat OD? of course kita perlukan tunai yg banyak untuk masuk dalam ASB dan gunakan sijil ASB utk dapatkan OD. So, di sini la kita memerlukan "Personal Loan" untuk dapatkan CASH.

masalahnya kita nie gaji kecik jer.. macamana nk dapatkan Loan RM73k? kalau wat loan RM73k selama 15 thn kita kena bayar installment RM680 setiap bulan? bagi yg bergaji kecik tu agak imposible la kan?

ok kita wat teknic nie...
FIRST : wat pinjaman loan bank islam sebanyak RM23k selama 10 tahun dengan installment RM287 sebulan. bersih selepas potongan kita akan dapat RM22k++

SECOND : apply lagi loan personal sebanyak RM50k lagi dgn installment RM480 selama 15 tahun. (aku suggest BSN sbb jumlah potongan dia lbh rendah berbanding bank rakyat). bersih kita akan dapat dalam RM48k (potongan termasuk ansuran pendahuluan selama 2 bulan iaitu RM960)

bagi yg terburu2 akan cakap "ah installment RM287 + RM480 = RM767 sebulan, lagi mahal.. sabar yer, baca sampai habis dulu..

RM22k dari bank islam dan RM48k dari BSN = RM70k --> kuarkan semua, jangan masuk dalam buku simpanan, terus masuk dalam bentuk sijil. Reason? sebab if masuk dalam buku dan convert ke sijil akan kena caj. kalau terus masuk ke dalam bentuk sijil xkan kena caj..

70k sijil tu apply OD. suggest pakai OD CIMB sbb BLR lbh rendah dr CIMB iaitu -1.65. pastu kita akan dapat 90% dari nilai OD tu. kuarkan 95% dari nilai OD tu dan masuk ke dalam ASB dalam bentuk sijil. pakai lagi sijil tu untuk dapat OD lagi. ulang semula langkah kat atas tu sampai la nilai dalam ASB korang cecah RM186k. cuma perlukan 2-3 kali jer rolling. bila dah cecah RM187 dalam ASB, jangan tambah lagi dalam asb tu. time tu korang ada Rm50k ++ dalam OD. kuarkan RM23k dari OD tu dan hapuskan semua personal loan bank islam RM23k tu.

dgn nie korang still adapersonal loan BSN RM50k dgn installment RM480 sebulan selama 15 tahun.. kan? u see... how u can make Loan for ASB RM73k with LOWEST installment.. ♥ ♥ ♥

katakan dalamsetahun dividen ASB 7%, korang akan dapat RM13k, pastu tolak interest OD 5% setahun RM6k, korang akan dapat untung 13k - 6k = 7k setahun.

RM7k tu korang decide la sendiri samada untuk belanja, saving kat ASW or kurangkan nilai OD yg diguna.. aku lebih prefer RM7k tu topup balik nilai OD yang dah diguna sbb nk tebus balik sijil yg dh dirolling2 tu..


open 2 komen

Link Team OD