Friday, July 27, 2012

EMAS PALSU BERADA DI AR-RAHNU




Salam Kengkawan

semalam Utusan Malaysia dah keluarkan cerita pasal emas palsu ini, sebenarnya ianya bukan palsu tetapi campuran emas dengan sejenis logam asing yang mana mesin penimbang di gital tak boleh kesan kehadiran logam tersebut.

 sila klik di sini link Utusan 

sebelum ini kita sedia maklum ada Ar-Rahnu  mengenakan syarat2 yang ketat dan menurunkan kadar pinjaman dan syarat baru tidak terima bar atau coin.

disebabkan oleh sendiket penipuan emas ini, pelabur dan pembeli yang selalu berurusan dengan pihak Ar-Rahnu menjadi masalah dan pelabur semakin tertekan di sebabkan harga menjunam emas dari awal tahun 2012. di katakan oleh pihak Ar-Rahnu ada ramai penggadai tidak tebus emas mereka kerana tidak mampu untuk membayar kadar upah simpan emas tersebut. so kat cnie kita tahu yang penggadai ini telah ikut 'ajaran sesat' dalam ilmu emas nie...tak kiralah ilmu emas 70:30 ker...rempit emas ker..semua itu perlukan MODAL sebenarnya.

kepada para pelabur emas dan pemajak emas nie..kita kena tahu sebenarnya walaupun kita mengambil pinjaman 50% sahaja dari nilai emas tetapi pihak Ar-Rahnu akan caj upah simpan mengikut berat emas bukannya mengikut nilai pinjaman kita tersebut.

so, di sebabkan :nila setitik...rosak susu sebelanga"..itulah pepatah yang terpikir dalam kepada.

kemungkinan disebabkan kes di atas pihak Ar-Rahnu tidak akan mengambil risiko terima emas jenis bar or coin ini lagi di masa hadapan...