Thursday, October 6, 2011

SIAPA UNTUNG KITA ATAU KERAJAAN

Salam kengkawan

lama sungguh aku tak update post2 baru kat cnie, asyik layan emas jer....siapa berminat nak dapatkan barang kemas 916 baru sila hubungi aku...
harga cantek punya....
apa pun arinie aku rasa nak cita pasal hari esoklah... iaitu tentang perbentangan budget negara....

agak2 apa berita yang gembira tuk rakyat termasuk aku....adakah kerajaan akan kawal harga2 barangan atau berikan apa2 kemudahan bank..seperti idupkan semula OD personal (hehehe)

klu yang kerja gomen tu, of courselah tunggu pengumuman BONUS or KENAIKAN GAJI....aku dgr akan naik sampai 40%..hahaha bangkrup kerajaan.....

ada juga rumor katakan yang tempoh khidmat penjawat awam akan di panjangkan ke tempoh 60 tahun.... peh!!! bertongkat gi kerja

PENCEN PENJAWAT AWAM 60 TAHUN

jom kita kaji...siapakah yang untung dalam hal khidmat 60 tahun nie kerajaan atau kita.....

SECARA LOGIK

- kita untung kerana leh dapat lagi gaji
- kita boleh panjangkan tempoh pinjaman bank
- kita hilangkan boring kat umah
- kerja leh relax ckit coz dah berumur...

yg tersembunyi (versi aku)

- pada aku apa yg di beri pasti akan ada benda di tarik....

- dulu 56 thn pencen kemudian 58 tahun....sedar tak korang lg untung klu pencen awal..tak payah kerja tp dapat full pencen....goyang kaki layan cucu

-  persoalan utama adalah..."agak2 kerajaan kaji tak jangka hayat rakyat malaysia"...hehehe,sudah tentu para cendikiawan belakang PM dah kaji dan rata2 rakyat malaysia umur 60-65 dah mengadap ilahi....so kerajaan tak PAYAH bayar pencen....

apa plak !!!! anak kan ada...bini lagi ( korang persoalkan)....

tahu atau tidak pencen akan di berikan kepada isteri selepas suami meninggal..tu pun klu merasa pencen suami..yerlah pencen umur 60 tahun...paling kuat aku leh kata isteri makan pencen 2 @ 3 tahun jer...klu umur panjang rezekilah....

- pasal anak plak...hanya anak yg berumur  BAWAH 18 tahun sahaja yang layak terima pencen...
klu korang kira...agak2 masa umur kita 60 tahun tu anak kita semua dah umur berapa????
aku ingat mau dah bercucu kita nanti....
pada aku kesan pencen sampai 60 tahun nie banyak dan merugikan jer...so aku nak pencen 50 tahun jer...hehehe