Tuesday, September 27, 2011

PERANCANGAN KEWANGAN - PERSARAAN

Salam kengkawan

lama tak update jualan emas dan juga post2 baru kat cnie dan Team OD Fb...aku baru selesai urusan pindah rumah, nie pun sremixx tak masuk lagi, gi telekom dia kata ambil masa 7 hari pemasangan...pehh!!! lamanyeee..susah aku nak on9...tak pehlah sabor jerlah.....kemas dulu umah....jom cita pasal rancangan kewangan.....

perancangan kewangan yang ke-5 adalah perancangan kewangan bagi PERSARAAN..
adakah ko dah sediakan rancangan persaraan...ahhh!!! lama lagi nak bersara..duit pencen aku ada..atau duit KWSP aku ada jugak....

bagi gomen buat masa ini tempoh persaraan adalah umur 58 tahun dan ada ura2 nak capai umur 60 tahun..tak taulah lulus ker tidak coz aku dgr persatuan Mahasiswa bantah cadangan ini...heheh biasalah diorg takut bila kuar "U" tak ada kerja kosong...yelah tak ada org berhenti camner nak kerja..hahahah...tp pada akulah klu sijil yg ko dapat tu berkualiti tinggi mmg tak ada masalah tuk dapatkan kerja..tp yg cukup2 makan lulus tu atau tak ada kualiti mmg akan "berbunyi"...heheheh tul tak...

klu nak cita pasal rancangan persaraan nie susah ckit nak jawab ianya bergantung pada diri masing2 dimana bagaimana cara kewangan masing2 dan gaya hidup yang di impikan..

apa yang penting dalm rancangan persaraan adalah displin menyimpan pada Usia Muda kita..
1) KWSP
2) simpanan
3) Pencen

4) Pelaburan

perkara nie pada aku amat penting, yang mana rata orang akan merasa, tetapi adakah KWSP ko tu cukup untuk ko tak bekerja selepas bersara...itulah yg penting pada aku...klu korang bersara dari kerja lama dan cari kerja baru itu pada aku tak bijak dalam perancangan persaraan...pada usia emas tulah korang patutnya berehat...

pada yang betul2 merancangan persaraan, aku rasa umur tak sampai 50 dah boleh bersara kerana pada usia muda kita dah merancang kewangan kita dengan betul...contoh
1) ada rumah 10 biji yg boleh jana income bulanan
2) tanah kelapa sawit ada 30 ekar yg boleh jana income bulanan
3) ada simpanan ASB 200k yg boleh jana income setiap tahun
4) lagi....(tambah sendiri)

dengan adanya pendapatan tetap di atas aku rasa masalah kewangan adalah bukan masalah lagi bila capai persaraan korang....

so, moral of post adalah kumpullah harta masa kita muda dan nikmati masa tua nanti.....
"bersusah2 dahulu, bersenang2 kemudian"