Sunday, September 11, 2011

GHADAFI JUAL EMAS



Salam kengkawan

" Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi telah menjual lebih 20 peratus simpanan emas negara berkenaan bernilai lebih AS$1 bilion (RM2.9 bilion) pada hari-hari terakhir pemerintahan rejimnya, kata Gabenor Bank Negara Libya, Qassem Azzoz semalam.

Qassem berkata, sekitar 29 tan emas dijual kepada peniaga-peniaga tempatan selepas rejim Gaddafi mengalami kesempitan wang tunai.”Semua emas itu dijual untuk pembayaran gaji dan mewujudkan kecairan terutamanya di Tripoli,” kata Qassem.

Menurut beberapa pegawai bank pusat, sejumlah emas tersebut dipercayai dibawa keluar ke negara jiran iaitu Tunisia.Menurut Qassem, susulan penjualan jongkong-jongkong berkenaan, aset keseluruhan bank pusat Libya kini berbaki AS$115 bilion (RM344.1 bilion) dengan AS$90 bilion (RM269.3 bilion) disimpan di luar negara."

so artikel kat atas nie bila kita baca dan renungan dari sudut pelaburan ianya mmg berbaloi, dalam masa kesusahan ghadafi telah menjual sebahagian emas yg sememangnya bernilai tinggi dan dapatkan tunai untuk kegunaan. apa dia nak buat aku kurang pasti..mybe nak beli senjata tuk serang balas...aku jugak percaya...kenapa ghadafi jual emas adalah disebabkan akaun kerajaan dan akaun ghadafi dan kuncu2 telah di sekat/beku...

apa pung geng..kita renung2 kanlah 'kuasa' emas nie...
emas adalah logam yg amat terhad berbanding tanah/pasir yg boleh kita perolehi kat mana2...so kenapa emas makin mahal dan semakin mahal...koranglah pikirkan sendiri...


                                       (klik untuk besarkan)