Thursday, August 4, 2011

OH BULAN PUASA








Salam kengkawan

Hari nie 4/8/2011 adalah hari ke-4 kita berpuasa...sekejap jer rasanya masa berlalu...tak lama lagi masuk pula bulan shawal..tp arinie kita sembang dulu pasal bulan puasa lah !!!....
selain kita menambah amal ibadah kita dan tidak ponteng puasa adakah korang merancangan kewangan korang nie....heheh aku pun ingatkan diri aku jugak....

apa taknye..asal petang jer dalam kepala nie dok pikir bazar ramadan mana aku nak pegi...masa kat bazar ramadan klu tak 4-8 plastik bawak balik mmg tak sah..betul tak...
dengan mertabak, ayam percik, ayam golek, kuih2 yang 4 jenis, air plak sampai 2 jenis klu beli..hahahah nie mmg pembelian nafsu nie...larat ker nak abiskan....

setakat nie, aku boleh control lagi perbelanjaan aku bulan puasa nie yg mana aku sekat ckit tuk aku berbelanja plak untuk balik beraya ke Johor n Negeri sembilan tahun nie...ada juga hari yang aku langsung tak kuar beli apa2..just berbuka apa yang ada..hahahah

kedekut !!!!
bukan kedekut tp kena ada peracangan bro/sis...klu ko rasa nak demam tak gi bazar ramadan tu...
apa salahnya kita berbelanja RM 5 jer sehari

5 x 30 = RM 150
cukuplah keluarkan baget lebih ckit...
apa yang penting kat cnie adalah korang kena ada planing..planing..n ... planing

jimat2 lah ckit tuk perbelanjaan bulan shawal nanti..jgn over budget...kepada pengguna OD suka aku ingat diri dan kengkawan jgn gunakan duit OD sesuka hati...boleh gunakan klu "terdesak' tetapi bulan nie tiada saving...

selain dapat jimatkan perbelanjaan bulan puasa nie, bolehlah kita melatih diri daripada sikap boros kena ingat tak ada kuasa magic yang ada untuk tingkatkan saving kita melainkan kita kena displin dalam merancangan kewangan kita.