Sunday, June 19, 2011

JGN TERLALU BANYAK CABANG

Salam Kengkawan

sebelum nie aku ada bukak post pasal INCOME GOYANG KAKI yang mana income tu adalah dari compauding interest...
apa tu compounding intererst...nanti aku cita post akan datang..cuma kali nie aku nak tegaskan pasal cabang2 simpanan tersebut..

mmg bagus kita pelbagaikan atau diversification pelaburan ko. Ia bermaksud ko tidak seharusnya melaburkan semua wang ko tu dalam satu bakul jer (rasanya banyak kali dingatkan, tp suka aku ulang lagi).

kita kena pelbagaikan pilihan cara simpanan dan pelaburan korang tu. Jika ko melaburkan semua wang dalam satu jenis pelaburan sahaja mcm saham, ko leh hilang semua wang/pelaburan korang jika saham tu jatuh. so nak minimumkan risiko pelaburan, ko kenalah pelbagaikan cara simpanan pelaburan ko tu iaitu dengan melaburkan duit ko tu dalam beberapa cara sepertimana post INCOME GOYANG KAKI TU....

Tetapi, ko jgn plak pelbagaikan saving/pelaburan secara keterlaluan kerana melaburkan terlalu sedikit wang dalam sesuatu pelaburan boleh mengurangkan pulangan dia. so kat cnie aku cadangkan...
jika kita nak fokuskan biarlah 1@2 sahaja jgn banyak2 sgt cabang.

nie adalah pendapat aku jer dan ini adalah cara aku...
mula2 ko kenalah penuhkan simpanan dalam ASB ko dulu dan saving ckit tuk anak2 dengan ASD...tp fokus hendaklah pada ASB..setelah penuh barulah penuhkan ke tempat2 lain..

kenapa aku suka sgt dengan ASD nie????
sebab aku dah rasa pinjaman PTPTN yang mana aku masih menanggung hutang tu dan aku terpikir masa akan datang aku akan gunakan saving ASD anak2 aku tu tuk kos-kos belajar diorg.....lagipun aku akan dapat compounding interest selama 17 tahun akan datang....emmmm..klu SSPN aku tak pasti plak...
lepas nie kita sembang plak pasal compaunding interest..apa sebenarnya benda nie..adakah kita faham dan kelebihan dia....aku dengar boleh jadikan kita jutawan????? betul ker...nantikannnnn