Saturday, May 7, 2011

SPEKULASI PASAL SILVER

Salam Kengkawan

minggu nie aku minat betul cita pasal silver nie..yerlah sekarang aku lebih berminat beli silver daripada emas...kenapa??
sebab harga silver nie murah ckit berbanding emas...peratus keuntungan pun aku lihat silver lagi bagus compare emas... peratusan keuntungan emas dan silver iaitu emas berlaku kenaikan l/kurang 30% manakala silver pula pada kadar l/kurang 80% kenaikan keuntungan..

aku cakap camnie bukan nak korang beralih ke pelaburan silver tp nak cita ckitlah pasal pelaburan silver nie, mmg ada keburukan iaitu tidak boleh di pajak kat Ar-Rahnu dan risiko jatuh dan naik pun ada klu kita lihat awal tahun kenaikan silver memang 'syok' dia naik dan naik jer sampai $ 48 oz dan ianya mula turun bermula bulan april dia dah jatuh hinggalah harga sekarang l/kurang $ 35 oz.

aku baru 2 kali cuba beli dan jual balik silver pada awal tahun aritu.. bila ada silver naik RM 300 hingga RM 400 aku terus jual...jgn tunggu lama2..lepas tu beli lagi n jual semula ( dah mcm mcm main saham plak)..sekarang adalah masa aku membeli dan aku jangka bulan depan (6) aku akan jual balik......tu adalah pandangan akulah

cara aku jual balik untuk silver nie...kadang2 ada geng beli secara runcit (sikit-sikitlah) dan aku buat 'buyback' dengan Public Gold (PG) terus...adalah untung seketul 250g dalam RM 200 - RM 300 seketul..klu ada 5 ketul 5 x RM 200 = RM 1,000 saper nak bagi tul tak...apa pun jgn tamak

baru2 nie harga silver menjunam kerana spekulasi yang sorus jual silver2 dia..
dan disebab tu harga silver dunia jatuh teruk mcm tahun 2008..adakah tu benar..kenapa orang takut sgt ngan sorus nie...jom baca berita penuh di bloomberg
mari baca link berita tu...