Wednesday, April 20, 2011

CASH-CONECT EXTRA OVERDRAF FACILITY

Salam kengkawan





Arinie masa aku gi RHB bank hendak cash balik Bank Draf lelong tanah aritu, aku di panggil oleh officer nie..heheh "bob mari sini jap" lepas tu kak tu pun kasi aku form pasal Cash-Conect Extra Overdraf Facility kat aku dan aku pun terkebil2lah..apa benda plak nie..malas aku nak layan insuran2 nie...aku baca jer..aku terpandang perkataan OVERDRAF, mcm nama team aku nie..hahahah
kak tu pun terus terangkan pada aku pasal cash-conect extra overdraf facility..dari apa yang diceritakan pada aku dan pertanyaan yang aku ajukan kak nie sebenarnya tak berapa faham lagi pasal skim 'overdraf' baru nie...mybe aku akan update dari masa ke semasa atau kengkawan yg tahu leh kongsi bersama.

kelebihan Overdraf ini adalah:-
  • Semua orang layak memohon umur 18 tahun ke atas
  • Tiada cagaran seperti sijil ASB
  • Tiada penjamin
  • menggunakan Curent Acc
  • Tiada limit Masa
  • Kelulusan cepat
  • Tidak melibatkan PNB
  • pinjaman boleh sampai 200k
kelemahan Overdraf ini adalah:-
  • interest yang tinggi 15% PA
  • jika pinjaman Overdraf jadi kosong interest akan jadi 20%-24% PA
  • Interest bukan dikira secara Daily rest seperti OD lain
banyak jugak soalan yang aku ajukan pegawai bank nie tak boleh jawab..biasalah pasal interest tu...bagaimana dikira? secara daily rest atau PA..dia cakap mcm kad kredit cuma berbentuk Overdraf..heheh pening aku...
mybe pihak bank nampak yang ramai orang sibuk nak aplly OD tetapi tidak lepas, dan pihak bank telah kenalkan skim baru nie dan kenapa interest dia tinggi adalah kerana pinjaman OD nie tiada CAGARAN mcm OD biasa yang perlukan cagaran sijil ASB...nanti ada maklumat terkini aku akan update..
cuma apa yang aku lihat ianya sama mcm pinjaman PL yang lain sahaja tetapi interest yang sgt tinggi berbanding PL..pada aku baik aplly PL yang hanya 4%-5% dan kemudian buat curent acc...sama jer..hehehe
sama2lah kita kaji dulu sebelum ambil OD nie....

update:
sila rujuk syarat yang dikeluarkan oleh RHB ini
link
PDF