Sunday, February 27, 2011

PRODUK MALAYSIA VS PRODUK LUAR

Salam kengkawan...

lama sungguh aku tak menulis kat cnie...aku pun sejak 2 menjak nie manjang bz jer dengan hal kerja...terkejar sana..terkejar cnie..masa aku tulis nie pun aku sedang berada di KL coz aku ada hadiri kursus...hajat di hati nak jugak buat TT tp ada masalah ckit coz kursus aku nie banyak sgt lawatan dia dari jabatan kejabatan....

kat cnie aku terpanggilkah nak tulis ckit pasal barangan import seperti KFC, McDonald, Versace, Adidas, Mercedes, BMW berbanding local produk seperti Bata, Proton, Produa dan etc

aku kadang2 pelik jugak kenapa kita perlu agungkan barangan luar negara sedangkan barangan tersebut sebenarnya 80% datang dari malaysia...contoh simple aku bagi adalah KFC...

contoh 1 >>>>>>>>> KFC
korang makan 3 ketul ayam sampai RM 20..korang sedar tak klu ko beli seekor ayam baru RM 15 (ikut harga semasa)...

kat cnie kita boleh fikirkan secara logik....ko rasa KFC nie amik produk2/barangan tu dari mana?????
100% dari Malaysia sebenarnya... tak percaya, mari lihat....


ayam --------------FROM Malaysia
kentang -----------FROM Malaysia

so kenapa harga ianya melampau...sedangkan barangan utama iaitu AYAM adalah barangan Malaysia sendiri bukan barangan luar...bukan Ayam tu datang dari luar negara....

so soalannya kenapa HARGA dia mahal ????

Contoh 2 >>>>>>>>> kereta Honda

sedar tak sedar orang malaysia juga ada kepakaran sama mcm orang luar..cuma orang kita sajer tak nak iktiraf orang Malaysia sendiri....

kereta honda ini kebanyakkan dipasang di Malaysia...so kenapa harga still mahal...Tax import, kos import sudah tak ada..tapi kenapa harga still lebih mahal


JAWAPANNYA

JENAMA n sifat yang hendak menunjuk2....(hehehe)

peniaga kat malaysia kita sibuk kuarkan jenama+ barang+ mesin+ tenaga kerja+ modal untuk menjual barangan tersebut....jenuh sampai tak tidur malam nak jual barangan

TP

orang luar berniaga senang jer.... hanya bawa
JENAMAtanpa barang+ tanpa Mesin+ tanpa tenaga kerja luar tetapi boleh jual barang tersebut dengan harga yang tinggi, bodohkah kita????

so kat cnie aku cuma nak selitkan cara pemikiran kita..jika kita beli yang murah..automatik ko dah leh JIMAT ( mcm cita tangkai jering yg dilakonkan oleh Yasin )

so sama2lah kita fikirkan adalah betul situasi sekarang atau kita memang tidak boleh buat apa2 dalam hal nie....kita buat mcm korea 100% mereka beli barangan tempatan..aku tak halang barangan luar negara masuk ke Malaysia...Tp harga biarlah berpatutan....

Link Team OD

open 2 komen