Sunday, August 15, 2010

PENGIRAAN PEMBELIAN KERETA

salam kengkawan

petang2 camnie sambil usha2 dalam blog dalam internet dan mudah.com tgk harga2 kereta aku rasa nak bagi ko cara camner diorang nie kira interest dan berapa patut ko bayar kereta tu bulanan...

tujuan aku nak tunjukan cara pengiraan nie adalah kerana pada geng2 Team OD yang ingin beli kereta pada masa hadapan dan tentukan berapakah kereta ko layak pakai..
jom follow pengiraan aku..

cakaplah ko nak beli kereta NISSAN GRAND LAVINA yang berharga RM 96,000

1) katakan ko nak bayar deposit tuk kereta tu RM 30,000
2) interest = 3.4% ( offer kereta baru)
3) jumlah tahun nak hutang = 9 tahun ( 9x12=108 bulan)

formula:-
Jumlah Loan - Deposit x % interest x tahun Hutang + jumlah Loan / bulan.

jumlah loan (96,000) - deposit = RM 66,000

pengiraannya begini:--

66,000 x 3.4% x 9 tahun + 66,000 / 108 bulan = RM 798.10

jadi disini ko leh lihat bayaran bulan yang ko kena bayar adalah RM 798.10

interest pun ko leh cek
66,000 x 3.4% = RM 2,244 setahun
9 x 2,244 = 20,196 ( interest untuk 9 tahun )

adakah kamu mampu nak beli GRAND LAVINA??

apa pun klu betul2 kita seting planing kewangan kita dengan betul aku rasa mmg tak ada masalah ko untuk capai target ko untuk beli kereta baru..
aku sajer jer kasi up tajuk nie coz tak lama lagi nak sambut RAYA AIDILFITRI..
so sesiapa nak beli keta tu buat kira2 sendiri tak payah nak tunggu jurujual kereta tu kira tuk korang...

klu ada silap pengiraan nie silalah tegur,aku belajar pun dari orang jugak..


klu korang malas nak kira nie ada calculate dia
link  

 AUTOWORLD 


open 2 komen

Link Team OD