Thursday, June 3, 2010

1.ADAKAH ANDA MEMBUAT BUGGET SETIAP BULAN

Salam kengkawan

Adakah ko perasan kemana duit gaji pergi setiap bulan..klu tak tahu..
confirm ko tak buat budget bulanan ataupun tahunan..

Aku percaya ramai yg tak buat budget termasuklah aku dulu..tau2 jer duit gaji abis..
Aku tak tau Kemana duit tu aku belanja..,bila ujung bulan jer timbul rasa menyesal..pastu buat lagi..hehehe mmg tak sedar diri betul..

Skrg aku baru sedar yang budget perlu dibuat dan kita tahu mana duit kita dibelanjakan..

Mmg sejak aku main OD nie aku jadi displin pasal kewangan aku..aku sediakan planing budget tuk setahun..jadi aku boleh kesan kemana duit aku dan juga sampai bila duit OD aku akan abis..

Ada setengah orang belanja ikut rentak hidup sekarang..contoh senang pasal keretalah..

Cakapkanlah si A nak beli kereta baru..

1) Gaji bersih = RM 2,000
2) Tolak belanja bulanan = 1,500
3) Lain2 = 300

So baki hanya tinggal RM 200 sahaja..

Kereta baru kena bayar RM 600 sebulan...

Si A telah adjust dan telah kurangkan duit belanja dari RM 1,500 kepada RM 1,100..

Sebelum nie belanja bulanan memang ‘ngam’ jer..tp si A pandai2 kurangkan lagi bagi penuhi kehendaknya..main belasah tanpa planing yg betul..

lepas nie confirm si A tak pergi KFC, Pizza Hut dan bercuti bersama anak bini coz belanja yg telah di sekat gila2...

Aku berani jamin lepas nie jugak hutang credit card en A akan jadi masalah pasal dah over spend, so moral of story kita harus manage duit kita dulu ’ukurlah baju dibadan sendiri’ klu rasa beban tuk beli kereta baru tu..baik toksah..pakai jer keta lama tu..

Tak kiralah ko bergaji besar atau kecil mmg kena buat budget nie..jgn plak ko gaji riban2 ko kata tak payah buat plak, klu berlagak sgt cuba kira berapa ko leh saving sebulan..

Mcm maner nak but budget??

Senang jar ko rekalah pakai excel ikut pemahaman ko sendiri..biar nampak setiap bulan duit ko gi mana..mula2 rasa mmg leceh tp bila ko dah dapat tgk aliran wang keluar masuk mmg syok...

Aku plak ada 2 budget iaitu

1) Untuk OD
2) Untuk perbelanjaan harian

Ko mcm maner???

Open 2 komen

Link Team OD