Friday, May 28, 2010

20.TEKNIK OD+RUMAH PART 6

Salam kengkawan

Last post kita aritu adalah pasal Majlis Bandaran dan juga Pejabat Tanah..aku lupa 1 perkara yang penting juga..perkara 11 iaitu


11) Shoping Window di Bank2
Sebelum korang melangkah kaki masuk dalam bilik lelongan ko kena gi bank..
Ko pergilah buat shoping window ckit :-

CIMB
MAYBANK
RHB
EONBANK
PUBLIC BANK
UOB

HSBC HOME SMART
ETC

Tujuan aku suruh ko gi bank2 nie adalah buat kajian pasal ‘housing loan’..
Ko kena cek dulu berapa ko layak tuk buat housing loan..

Caranya ko bawaklah slip gaji dan pergi ke setiap bank dan tanyalah:
1) Berapakah kita layak tuk buat housing loan..tp biasanya aku tak cakaplah berapa aku layak mohon tp aku akan ‘kelentong’ cakap aku nak beli rumah kat KL ker kat JB ker..

Cakap rumah yang korang nak beli tu berharga 150k..
ko hulur slip gaji dan tanya adalah layak ko buat housing loan dengan komitment yang telah ada sekarang...Nanti pihak bank akan cakaplah takat maner jer kita layak..senang kan..

klu dia kata ko layak buat housing loan 200k then ko tahu berapa ko layak..
tp jgn anggap ko layak 200k..
tu Cuma andaian bank sahaja..anggap jer ko layak 170k

Lagi 1 tujuan ko gi banyak bank adalah tuk dapat tahu maner offer bank yang paling bagus...pilihan ditangan anda..tinggal pilih jer

Apa yang aku tahu latest EONBANK offer pada kadar BLR-2%.(klu silap tlg betulkan)
Dan juga UOB kadar BLR-1.50%(daily rest)

Aku baru2 nie pakai UOB coz dia pakai daily rest..so terpulang pada korang nak pilih mana satu..

Bila ko dah confirm barapa ko layak tuk buat housing loan
Ko leh bezakan dengan harga rumah lelong yang ko nak beli tu..sama ada ko boleh beli atau tidak..

Layan dulu..next post kita tgk cara masuk bid rumah tanpa pakai agen...



Open 2 komen


Link Team OD