Sunday, May 1, 2011

2 DALAM 1

Salam kengkawan

lama aku tak sembang pasal emas nie, rasa nak sembang pasal emas plak sebab harga emas yang makin naik nie, aku ada nak let go 2 ketul emas aku pada post sebelum nie tp tidak ada sesiapa yg berminat...mybe ramai tunggu harga jatuh lagi tapi lain pulak jadinya, harga makin naik pulak.. mybe ada hikmahnya org tak beli (coz aku nak joli masa bercuti ke kelantan aritu) dan sekarang pun harga makin naik lagi.so allhamdulilah aku kena stay lagi untuk harga yg lebih tinggi...tak pun aku ada offer geng2 silver untuk tukar ngan aku emas kepada silver...emm...mcm menarik idea nie, apapun tunggulah post akan datang..

pada tahun nie pun aku tak ada beli emas langsung cuma aku fokus pada silver jer..yang mana aku ada beli silver dari PG, silver DGE dan juga ada aku beli silver restu dari geng dari KL melalui pos jer...setelah aku dapat dan bandingkan semua silver yang aku beli nie...aku terpikir 1 hal.. kenapalah harga2 berbeza2 mengikut produk..ada yang mahal dan ada yang murah dan jika kita lihat pun harga silver dirham klate pun mahal ckit berbanding silver lain..kenapa dia mahal? jawapan dalam kepala aku adalah kerana kos2 mencetak, design, upah pekerja, upah pengangkutan dan mcm2 hal lagi dan jika silver tu dari silver yg berpemintaan tinggi harga pun ada mahal ckit..so pada aku kenapa nak beli mahal2 untuk berat yg sama? baik beli pada harga yg berpatutan janji ianya silver tulen..tp masalahnya jika harga berbeza2, camner nak gunakan dalam urusniaga :(

apa pun aku tahun nie ada beli silver pada kuantiti yang kecil jer tetapi banyak...aku akan tunggu masa untuk jual mcm emas2 aku...cerita pasal emas nie aku dulu ada beli emas melalui GSPA dan nie adalah pic dia:-


















(klik untuk besarkan)

aku beli pada 8/10/10 dengan harga RM 135.61 segram
masa nie aku buatkan buku atas nama mem aku dan aku beli 61 gram = RM 8,272.21. aku pulak tak ada lagi buku GSPA nie coz pada mulanya aku nak try jer..tp setelah aku kaji sendiri dan pendapat peribadi aku katakan yang aku tak sesuai masuk emas pelaburan melalui buku nie, aku lebih suka pada emas fizikal, biarlah aku ada 1 akaun jer..tu pun akaun mem aku.
dan klu korang nak tahu harga sekarang adalah:-


Harga terkini mmg tak sanggup orang nak labur (termasuk aku) coz terlalu mahal iaitu 1g = RM 149.64, so kat cnie korang leh congak berapa klu aku jual emas buku aku..aku beli pada harga RM 135.61 dan harga sekarang sudah naik pada harga RM 149.64..kenaikan l/kurang RM 14.03 segram.
tetapi
itu bukanlah keuntungan jika ko melabur dalam buku pelaburan emas nie sebenarnya...ko kena lihat pada harga "BUYING" iaitu pada harga RM 143.56 tu kerana pihak bank hanya akan beli emas kita pada harga "BUYING" bukan SELLING sepertimana kita jual emas fizikal kita. dan kita mesti tinggalkan dalam buku akaun l/kurang 5 g minimum.
so keuntungan aku hanyalah RM 143.56 - 135.61 = RM 7.95 segram sahaja...

so mana lagi untung sama ada miliki Emas fizikal ataupun buku pelaburan emas???

so.. apa kena mengena tajuk aku 2 dalam 1 tu..heheh, apa aku perasan mula2 aku cita pasal silver jer..alih2 terus masuk bab emas bentuk buku plak..heheh kira 2 tajuk dalam 1 post lah nie...heheh
apapun layannnnzzz