Tuesday, January 18, 2011

PAJAK EMAS NAMA MASUK CCRIS

Salam kengkawan

Sebelum ini pajakan emas dekat Ar-Rahnu mmg tak masuk dalam sistem CCRIS, tetapi sejak akhir tahun lepas aku dapat tahu Ar-Rahnu masukkan pinjaman tu dalam CCRIS. aku rasa tidak puashati kerana hanya tahu dari mulut ke mulut dan akhirnya aku gi sendiri ke Ar-Rahnu Agro dan berjumpa sendiri pegawai Ar-Rahnu dan hasilnya memang positif Pajakan Emas masuk dalam sistem CCRIS..

saper yang buat banyak surat pajakan lagi banyaklah list CCRIS..aku sendiri tgk list CCRIS tersebut, pegawai tu ada tunjukan list CCRIS pajakan emas..aku tak ingat apa nama dia..tp mcm bunyi Islamic punya loan.klu ko buat pajakan sampai 10 kali dengan 10 surat pajak..so list CCRIS ko akan ada 10 senarai pinjaman tersebut..

so, aku ada tanyalah apakah kesan pajakan tu termasuk dalam senarai CCRIS, pegawai tu kata tak ada kesan sangat... cuma ianya buat CCRIS kita tak cantik dengan hutang yang banyak..sedangkan kita pajak emas, bukan 100% pinjaman mcm PL..
saper yang ada OD pun sama. OD tersebut tersenarai dalam CCRIS.
bagi sesiapa nak dapatkan pinjaman Personal Loan atau loan Rumah tu, kena explain awal2 pada banker yg uruskan pinjaman ko tu.klu tak diorg kita sebagai komitmen hutang.

mybe aku akan update apa nama CCRIS pajakan Emas nie lepas aku sendiri ke Bank Negara Malaysia..atau klu sesiapa tahu boleh maklumkan dengan kengkawan kita kat cnie...

P/S : klu yang pajak kat kedai pajak aku tak pasti masuk dalam CCRIS atau CTOS