Wednesday, January 12, 2011

OD LESEN SSM+LESEN PBT

Salam kengkawan

nie adalah post daripada bro Hj Gold Man.

jom kita ikuti kisah Gold Man yang telah berjaya dapatkan OD menggunakan syarikatnya...
ramai yang katakan OD dah kena BLOCK tetapi sebenarnya tidak...cuma kenakan syarat yang lebih ketat.. 

Aku turunkan ilmu dari apa yang dah aku dapat.So, berkenaan dgn OD yang aku dapat ni, memang agak rumit cuma,aku beruntung sebab aku mmg dah ada perniagaan sendiri yang didaftarkan sebagai MILIKAN TUNGGAL. Sebenarnya, OD ni masih boleh dipohon dengan syarat-syarat seperti berikut:

1-mestilah ada cagaran. cagarannya ialah SIJIL ASB
2-mesti ada daftar perniagaan..iaitu SSM MILIKAN TUNGGAL.(perkongsian/sdn bhd/koperasi adalah dilarang sama sekali)
3-mestilah ada lesen.. iaitu LESEN PBT (bukan lesen PKK/CIDB/MOF) lesen PBT ni hendaklah dipohon dipejabat majlis daerah/perbandaran/bandaraya tempat kawan2 nak bukak perniagaan. dalam kes aku ni.aku berbiaga di daerah sepang so PBT aku adalah MAJLIS PERBANDARAN SEPANG.


kadar yg aku dapat ialah BLR semasa -1% dengan nilai OD nya sebanyak 90% dari cagaran.berapa aku dapat? rahsia..aku buat OD tersebut di CIMB bangi
kompani milikan tungal tersebut adalah enterprise..sila tengok sijil SSM..klu kita g daftar perniagaan ..akan dapat 3 sijil..
masa aku buat OD tu diorang takda mintak pulak statement bank ..mungkin sebab aku klien cimb kot .. so diorang just bleh print out dari sistem jek
duit tersebut disburst dalam masa 3 minggu dari tarikh aku sign LO


Perbezaan antara lesen PBT dgn lesen2 lain

1-LESEN PBT-untuk pihak berkuasa tempatan dapat duit.dan boleh dijalankan kerja2 infa(konon2nye)
2-LESEN PKK- dikeluarkan oleh kementerian kerja raya untuk kontraktor sahaja
3-LESEN CIDB- dikeluarkan oleh pihak CIDB untuk kontaktor sahaja
4-LESEN MOF- dikeluarkan oleh kementerian kewangan untuk tender/sebutharga kerajaan
5- lesen B2- untuk bawak moto
6 LESEN D- untuk kereta van dan motokar kecik2
7 LESEN E utk lori


Ok .. itu sahaja maklumat yang aku ad.klu adamasalah lain ..kita bincang sama2..


Open 2 komen

Link Team OD