Friday, September 14, 2012

KELAS FCPO

Salam kengkawan

hujung minggu lalu aku gi kursus kelas FCPO dengan saudara Wafi..aku booking kelas nie 2 bulan awal iaitu sebelum puasa lagi sebab aku kena set timetable aku...al-maklum sajerlah kerja aku skrg amat membataskan aku buat planing tanpa di rancang..

Kelas di adakan pada 8 & 9 sept 12 di tasik permaisuri itu tempat Tuan Bri One Solution...

pada 7 sept 2012 aku shot dari Taiping l/kurang jam 11 pagi dan aku sampai KL jam 4 ptg, antar wife dan anak2 aku ke rumah adik ipar aku dan terus jumpa Wafi dan kitaorang pun gerak ke tempat seminar iaitu di one solution, pada mulanya mahu kemas2 tetapi malam tu juga Tuan Bri ada kelas 4 langkah hartawan hartanah...terbaeklah Bri...aku lepak2 kat situ sambil sembang ngan Tuan Bri dan wafi sampai ahli2 mendaftar jam 8 malam... peh !!! mmg ramai yg mendaftar l/kurang 60 orang....kayo ko Tuan Bri....
.
lepas tu aku gerak ke rumah wafi plak tuk blajo basic fcpo nie..yerlah, rata2 geng lain dah ada basic 2 bulan sedangkan aku zero...TT tak lama pun 2 jam jer coz badan aku dah terasa penat drive dari Taiping ke KL...so aku nekat dengan ilmu yg cetek tu masuk kelas......

hari pertama....mmg 2 jam awal kelas, mmg aku tak faham sebab masing bertanya dan keluarkan mcm2 perkataan.." Breakout", "SBR"(suport become Resistance) dan "RBS" (resistance become suport), bearish, bullish..TP (Target point) SL (Stop Lose), Trendline, major, minor...Inside Bar...Fibonichi,WR...heheh pada mula mmg tak boleh tangkap tp ayat tu asik berulang di tanya akhirnya aku boleh tangkap jugak......pengajaran aku lihat lebih kepada teknikal..blajo graf, wave graff..mmg menarik kelas cpo nie, biasanya orang ajar basic2 jer..tp wafi dah keluarkan pengalaman 10 tahun dia dan ajar baca graf dengan skill yang hebat...

kelas mmg selesa....geng2 pun sporting..kelas pada hari pertama memang memerah otak aku...penat dan pening sebab aku pun tak tau aku faham ker tak..heheheh

kelas hari pertama abis pada jam 8 malam...lepas tu aku,sifu wafi, Tuan Bri dan beberapa geng shot gi makan burger bakar kat ampang sampai jam 12 malam sambil tukar2 pendapat pasal ilmu dan layan makan burger....

kelas hari kedua start lewat ckit iaitu pada 1030pg....hari ke dua nie lebih kepada revision jer....dan ke banyakan geng faham akan teknik wajib iaitu WR...

so yg dapat aku simpulkan pasal kelas cpo nie adalah:-
a) lihat pada daily chart...
      - BUY OR SELL
      - Inside Bar
b) lihat pada 1 hour (take profit 40 Point)
      - Divergent
      - WR
      - buat Trendline major
c) lihat pada 15m (take profit 20 point)
      - buat Trendline
      - WR
      - SBR & RBS
d) Lihat pada 5m (take Profit 7 point)
      - WR
      - Breakout
      - SBR & RBS

apa pun aku kena buat paper trade selama 2@3 bulan dulu sebelum aku masuk secara live trade....

layan Pic di bawah...




                            ada beberapa org ilang..yerlah masa magrib dah....
                             amaran keras dari Wafi